کد خبر : 71416
سهام انرژی گزارش می دهد:
میعانات گازی دربورس بدون خریدار؛عرضه ناموفق یا تغییرگزینه‌ها؟
میعانات گازی با شش مرحله عرضه بدون مشتری بود و وزارت نفت نیز در همکاری با بورس انرژی در صدد عرضه های متناوب است. این وزارتخانه می داند نبود مشتری نمی تواند دلیل عدم موفقیت هر گونه عرضه و فرآورده ای باشد. توقف در عرضه ها که برای وزارت نفت کاری ندارد اما تداوم عرضه و تمرین معاملات به یکباره جای خود را باز می کند لذا عدم فروش، بداقبالی نیست بلکه تمرینی برای بازنگری در میزان عرضه و تغییرات شرایط فروش است
گزارش: مریم بابایی
دوشنبه ۱۳ خرداد ماه، عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی نیز برای ششمین بار بدون مشتری و انجام هیچ گونه معامله ای از تابلو معاملات برداشته شد. عرضه میعانات گازی از ۲۴ بهمن ماه ۹۷ با یک میلیون بشکه و بر مبنای قیمت های پایه عرضه شد و این عرضه در تاریخ ۶و۲۰ اسفند ۹۷ و همچنین ۲۷ فروردین و۱۷ اردیبهشت ۹۸ نیز صورت گرفت که همه این ۵ عرضه بدون مشتری در روز تعیین شده معاملات به کار خود پایان دادند.
بر اساس آمارهای ثبت شده، ایران در نیمه اول سال ۹۷ دو میلیون و ۹۹۲ هزار تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار صادرکرده است. این میزان صادرات میعانات گازی از لحاظ وزنی ۱۰.۷۳ درصد و از لحاظ ارزش صادرات ۱۳.۴۱ درصد از کل صادرات ایران را دربرگرفته است؛ به عبارت دیگر ۱۳.۴۱ درصد از کل ارزآوری صادرات برای ایران از طریق میعانات گازی تامین شده است.
با افزایش تولید گاز متان از پارس جنوبی، میعانات گازی نیز به افزایش تولید قابل توجهی رسیده است که این میزان بخش عظیمی از خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برای تولید بنزین به خود اختصاص می دهد. علاوه بر نیاز میعانات گازی که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و برخی از مجتمع های پتروشیمی است این امکان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن صادر شود که میزان صادرات اعلام شد در فوق، نشان از قابلیت بازارهای جهانی برای خرید این محصول است.
با این توضیح، به دلیل تحریم های اقتصادی و محدودیت معاملات بین المللی ایران، نگاه دولتمردان به بورس ایران افتاد که می‌توانند از این قابلیت بالقوه برای فروش محصولات نفتی و فرآورده‌های آن بهره ببرند، اما غافل از اینکه علاوه بر کوچک بودن بورس ایران از یک سو و کوچک بودن خریداران برای خرید چنین محصولاتی با ارزش افزوده بالا، منجر به این روند شد که با گذشت یک سال و اندی از عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی، این عرضه ها چندان موفقیت آمیز نبودند به طوری که میعانات گازی اساسا مشتری خود را نیافته است. حال سوال این است که باید از بورس ایران چنین انتظاری داشت و یا اینکه باید گزینه های بازی را تغییر داد؟
عرضه میعانات گازی و نفت خام در بورس انرژی برای بورس ایران یک قابلیت است. بورس ایران به هر میزانی محصولات متنوع و با ارزش بالاتری تولید و مورد معامله قرار دهد می تواند علاوه بر مشتری جدیدتر در صحنه بین المللی نیز عرض اندام کند. اما در دایره اقبال امروز ایران این موضوع سطح انتظارات را بالا برده است و همگان مترصد حداقل خرید و فروش موفق هستند. اینکه میعانات گازی با این تعداد عرضه بدون مشتری بماند شک بسیاری از کارشناسان که بورس ایران را با ظرفیت پایین می دیدند به یقین تبدیل می کند که این عرضه و دیگر عرضه های آینده هم بدون مشتری خواهند بود.
علی صادقین کارشناس بورس انرژی درباره بداقبالی فروش میعانات گازی در بورس می گوید: بخش خصوصی ایران که در بورس می تواند معاملات اقتصادی داشته باشد، در حد و اندازه های خرید نفت و میعانات گازی نیست زیرا این بخش ها با خرید میعانات گازی باید بتوانند آن را به دیگر کشورها صادر کنند که این موضوع از عهده بخش خصوصی ایران خارج است.
وی در ادامه می افزاید: خریداران داخلی نه تجربه ای برای خرید میعانات گازی و نه بازاری برای عرضه این محصولات دارند. زیرا این محصول در ابتدا در انحصار دولت بود و بخش خصوصی تمرینی برای انجام چنین معامله ای نداشته است.
صادقین می گوید: میعانات گازی بر خلاف محصولات پتروشیمی که بخش خصوصی به راحتی می تواند آن را صادر کند این محصول به دلیل انحصار دولتی بودن فعلا نمی تواند موفق عمل کند و ساده بگویم فعلا صادرات این محصول از طریق بورس کار بخش خصوصی ایران نیست زیرا این بخش برای صادرات میعانات گازی بسیار ضعیف است.
 با این توضیح، مدیرعامل بورس انرژی نیز با رایزنی هایی در صدد جلب رضایت وزارت نفت برای عرضه نفت و فراورده‌های نفتی در بورس است؛ البته وزارت نفت ایران هم بر اساس مصوبه دولت و بر مبنای قانون برنامه ششم نیز موافق عرضه نفت و فراورده های ان به بورس بوده است اما بورس انرژی به دلیل آگاهی از سازوکار بورس و زمان بر بودن برخی از محصولات به لحاظ جایگذاری در معاملات، کاملا امیدوار است که این محصولات در صورت تعدد عرضه جای خود را در بخش معاملات باز خواهند کرد. در عین حال این موضوع در بیشتر بورس های کالایی امری بدیهی است و قطعا با عرضه های متعدد این اقبال فروش صورت می گیرد اما عدم فروش یک محصول آن هم میعانات گازی اذهان را بدین سمت سوق می دهد که عرضه میعانات گازی به بورس، اقدامی عجولانه بود و باید ابتدا تکلیف عرضه نفت خام در بورس را مشخص می کردیم و به یک موفقیت نسبی برای مشتری یابی می رسیدیم سپس محصولات دیگری را به بورس ارائه می کردیم.
علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی درباره هر تعداد عرضه های میعانات گازی و حتی عرضه نفت خام در بورس اظهار موفقیت وامیدواری می کند و همواره معتقد است:‌ هیچ تضمینی برای موفقیت هر نوع عرضه ای در بورس وجود ندارد، زیرا در سایر بورس های بزرگ جهان نیز ضمانتی برای عرضه موفقیت آمیز ارائه نمی شود. خریداران باید شرایط عرضه را بپذیرند تا معامله ای صورت گیرد.
وی می گوید:‌شرایط خریداران در هر مرحله با فروشنده در میان گذاشته می شود تا معامله گران بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.
همانطور که گفته شد بورس ایران در مرحله آزمون و خطا برای عرضه و فروش محصولات و مشتری یابی محصولات نفتی است این موضوع را وزارت نفت و شخص وزیر نفت نیز اذعان دارد زیرا بارها در سخنرانی ها گفته است برای عملیات موفق فروش نفت و فرآورده ها در بورس باید منتظر بود تا آن تطابق معاملاتی، جای خود را پیدا کند.
شاید از جمله تغییر رویکردی که وزارت نفت  برای فروش محصولات خود به کار برد همین عمل به نظر مشتریان بورسی است زیرا پس از ناموفق بودن چندین عرضه نفت در بورس، دستورالعمل های عرضه یک به یک با تغییراتی مواجه شد به طوری که دستورالعمل عرضه این روزها با عرضه اولیه تفاوت زیادی دارد حتی در عرضه میعانات گازی نیز نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی اعلام کرد: میعانات گازی پارس جنوبی با ۵ درصد تخفیف در بورس عرضه می‌شود، و این بدان معناست که جلب مشتری و مشتری یابی نفت و فرآورده های آن از طریق بورس نیز از اهداف کلی وزارت نفت بوده است.
میعانات گازی با شش مرحله عرضه بدون مشتری بود و وزارت نفت نیز در همکاری با بورس انرژی در صدد عرضه های متناوب است. این وزارتخانه می داند نبود مشتری نمی تواند دلیل عدم موفقیت هر گونه عرضه و فرآورده ای باشد. توقف در عرضه ها که برای وزارت نفت کاری ندارد اما تداوم عرضه و تمرین معاملات به یکباره جای خود را باز می کند لذا عدم فروش، بداقبالی نیست بلکه تمرینی برای بازنگری در میزان عرضه و تغییرات شرایط فروش است تا بتواند مشتری خود را در زمان مقتضی پیدا کند که این موضوع نیز نیازمند زمان و با انجام چندین آزمون و خطا محقق می شود.
 
 
 
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :